Plastiek minderen in tips

Als je afval wil minderen kan je dit op heel wat manieren doen. Ik ben volop bezig mijn plastiek afval aan het reduceren. Ik wil in de toekomst zo goed als plastiek-vrij leven. Helemaal is onmogelijk. met de tips die ik hier zal geven zal je plastiek alvast drastisch dalen. Ik hoop dat jullie de tips goed kunnen gebruiken.
Zorg vooral dat je plastiek voor eenmalig gebruik volledig uit je leven band. Daarna kan je zoveel mogelijk trachten te verwijderen. Indien je echt van bepaalde dingen af wilt en vervangen door metalen, glazen of houten voorwerpen; breng ze dan naar de kringwinkel. Iemand anders zal ze dan nog kunnen gebruiken. Ik hoop met deze tips de onnodige plastiekafval drastisch te minderen.
Ik heb nog niet alle tips toegepast. Omdat ik vind dat je beter kan afbouwen i.p.v. alles ineens weg. Zo maak je het jezelf alleen moeilijker.

Veel inspiratie haal ik uit dit blog http://fakeplasticfish.com

1 Gebruik herbruikbare boodschappentassen
Sinds het de plastieken zakken voor eenmalig gebruik amper nog te vinden zijn in winkels zijn heel wat mensen herbruikbare gaan gebruiken. Dit vond ik een goed stap, alleen loopt het ergens mis. Als iemand zijn tas vergeet, koopt die vaak gewoon een nieuwe tas. Ik vind dat dit anders kan. Vele onder jullie halen de boodschappen met de wagen. Waarom heb je dan een boodschappentas nodig. Je rijdt met je kar tot aan de wagen laadt alles in en thuis weer uit. Bovendien kan je in de Colruyt bij de ingang kartonnen dozen nemen om je spullen in te steken als je met de fiets bent. Met de auto of de fiets? Je hebt meestal geen zakken nodig! Je fietstas of je koffer dient hier voor.
Als je dan een tas gebruikt, neem het liefste een stoffen versie! Anders zit je toch nog met plastiek opgescheept. Ik ben alvast die van mij aan het verslijten om te vervangen door een stoffen versie!

2 Geen gebotteld water
Dit is een tip waarmee je jouw afval drastisch doet minderen. Maar wat je drink je nu? Niks meer dat gebotteld is in flessen. Water uit flessen kan je met gemak vervangen door kraantjes water. Vind je dat het een smaakje heeft? Laat het even staan in de koelkast en de vluchtige stoffen minderen. Je water zuiveren via een tab hoeft meestal ook niet. Wat je ook veel geld bespaart! Wil je weten of je het zo mag drinken. In België kan het geen kwaad, maar voor de zekerheid kan je het altijd eens laten testen.

3 Zeg nee tegen de productie van plastiek zakken
Ga je naar de winkel dan steken vaak heel wat producten nog in plastieken zakken. Met dit filmpje kan je jouw eigen zakken maken van een T-shirt. http://www.youtube.com/watch?v=kpyO_t3Ml20

4 Breng de plastieken bakjes terug naar je winkel
Wat ik hiermee bedoel is dat ik de plastieken doosjes terugbreng naar de winkel of voedselteams. De boer kan ze dan hergebruiken voor zijn volgende kweek van groentjes zoals tuinkers. Bij een kruidenier gaat dit ook meestal. In de supermarkt niet, dus ik raad je alvast aan om in het vervolg naar een kruidenier in de buurt te gaan of je aan te sluiten bij een voedselteam in je buurt.

5 Gebruik een stainless steal mok
Misschien een beetje vreemd, ik doe dit maar het is alvast een goed tip als je van plan bent ergens iets te drinken waar je weet een plastieken beker te krijgen of een thermobeker uit karton met een mooie folielaag.
Ik heb altijd een herbruikbare drinkbus uit metaal (SIGG bottle).

6 Bulk kopen
Als je bulk koopt ben je meestal verlost van de vele kleine verpakkingen. Zit er plastiek bij, zoek een alternatief indien mogelijk.

7 Geen frisdranken, sappen, en alle andere plastic flessen drank
Geen frisdrank dus meer. Fruitsappen kan je vaak nog vinden in glazen flessen en sommige frisdranken ook. Toch mijdt ik zoveel mogelijk frisdrank. Het zijn ook die firma’s die plastiek gebruiken en stimuleren.

8 Brood
Koop brood zonder plastiekzak verpakking. In de supermarkten wordt brood vaak verkocht in plastieken zakken. Mijdt dit! Koop brood vers bij de bakker en liefst zonder zak. Dit spaart heel wat afval uit. Toch in een zak? Breng hem de volgende keer gewoon terug mee tot die versleten is.
Brood bakken is ook een optie. De broodbakovens die je in de winkels vind zijn gemakkelijk. Maar ze zijn uit plastiek. Dit is wel een eenmalige koop. Volledig zelf bakken in de oven is nog zoveel leuker en helemaal niet moeilijk.

9 Breng je doos meer naar de slager
Als je naar de slager gaat breng je eigen (metalen) dozen mee. Zorg wel dat ze het gewicht van de doos aftrekken.

10 Glazen
Drink uit echte glazen en geen plastieken bekers. Bang dat je kind het glas zal breken. geef hem dan een metalen drinkbus. Vind je drinken uit rietjes leuk? Jammer, zouden velen zeggen. gelukkig bestaan ze ook in glas. http://www.glassdharma.com/

11 De werkvloer
Breng je eigen drinkbus, tas, bestek… mee naar de werkvloer en vermijdt zo eenmalig gebruiksvoorwerpen.

12 Opbergdoos voor eten
Gebruik voor eten glazen of metalen dozen om in op te bergen.
Vet, en hitte gaan niet goed samen met plastiek. Als je dit vaak doet, komen er vaak giftige stoffen vrij uit het plastiek.
Glas kan gerust de diepvries in als je er ruimte voor laat. Vul dus de doos niet tot aan de top. Glas breekt wel bij grote temperatuursverschillen. Dus als je het haalt ui de diepvries laat het ontdooien in de koelkast. Dit zorgt er ook voor dat de koelkast minder hard moet werken. Want de warmte wordt opgenomen door het ontdooiende eten.

13 Lunch
Draag je eten of je lunch steeds in een zak of een metalen boterhamdoos. De zak kan gerust van stof of papier(van het brood natuurlijk of groeten) zijn.

14 Diepvries maaltijden
Dit zal voor sommigen een moeilijke zijn voor andere heel eenvoudig. Deze maaltijden zijn vaak verpakt in plastiek, laat ze dus achterwege. Kook dus altijd vers en vries je eigen eten in. Kook ook steeds seizoensgebonden. Voedselteams zijn hier een prachtig hulpmiddel voor.

15 Kauwgum
Eet geen kauwgum meer. Lijkt mij niet zo moeilijk. Er bestaan ook biologische alternatieven. Heb je dit echt nodig?

16 Melk
Koop melk in glazen flessen die je kan omwisselen. Geen tetraverpakking meer. Misschien kan je bij de boer in de buurt verse melk kopen. Er bestaan ook enkele melkautomaten in België.

17 Yoghurt
Maak je eigen yoghurt. In één van mijn vorige posten heb ik hier over geschreven.
Zelf yoghurt maken.

18 Sojamelk
Je kan je eigen sojamelk maken. Meer in deze post http://fakeplasticfish.com/2007/08/soyapower-to-people/ Dit heb ik zelf nog niet gedaan. Ben je het van plan. Laat het weten en deel je machine met je omgeving of doe aan lets.

19 Maak je eigen sauzen
Je kan heel eenvoudig chocoladesaus, mayonaise ea. maken. Zoek eens een receptje op het web. In de toekomst post ik mijn chocoladesaus receptje nog. Heel lekker op wafels, ijs…

20 Wijn drinken
Drink wijnen met een echte kurken dop. Ik maakte hier vroeger zelf niet echt een probleem van tot ik dit las. http://www.planetark.com/dailynewsstory.cfm/newsid/43484/story.htm Bovendien mijdt je het beste plastiek. Kurk kan je bovendien binnenbrengen. Er wordt dan isolatiemateriaal van gemaakt!

21 anti-kleeflaag
Vermijdt pannen en potten met een anti-kleeflaag. Deze gaat vaak niet lang mee. Vergaat dus met de tijd. Bovendien lost de stof op bij hoge verhitting. Wat voor een goede vergiftigd eten zorgt. Mmm heerlijk. Koop dus klassieke pannen. Net zoals Piet Huysentruyt aanbeveelt naar het schijnt.

22 Etensresten
Composteer zoveel mogelijk etensresten zelf of laat het ophalen in je gemeente. Als je denkt dat de er geen compost past op een appartement of je tuin is te klein bezoek zeker eens volgende site. http://www.thuiscomposteren.be/
Wij composteren bovendien ook in een compostbak. Vragen kan je altijd stellen.

23 Kuisen
Jaja, bij kuisen gebruiken heel wat milieuvriendelijke middelen??? Vragen de mensen zich niet af waarom ze handschoenen dragen tijdens het kuisen of waarom ze jeuk of uitslag krijgen van het product. ‘t Is zo’n gezond middel!? Ik gebruik heel wat producten van Ecover of Froggy. Daarnaast gebruik ik ook azijn en bakpoeder in combinatie met een goede schuurspons.
-Kleren wassen kan je doen met Marseille zeep die je geraspt hebt.
-Toilet kuisen doe ik met azijn en een lucifer. Ik ga steeds langs de rand met een brandende lucifer en spuit dan alles in met azijn.
-Gebruik sponzen die plantaardig zijn geen synthetische of echte! De echte zijn bedreigt, en nuttig in hun biotoop.
-plastieken handschoen kan je kopen bij Kudzu (ecologische webwinkel) http://www.kudzu.be/nl/winkel/artikels/i/8481

24 Vloeibaar
Heel wat producten die vloeibaar verkocht worden kan je ook kopen in vast vorm. Zo spaar je heel wat afval uit.
Geen vloeibare zeep meer bijvoorbeeld.

25 Lippenbalsem
Je kan je lippenbalsem zelf maken met een receptje dat ik nog zal posten.

26 Plastiek mes
Scheren doen zowel mannen als vrouwen. Hoewel je de laatste immens veel variatie vind in de hoeveelheid van de mesjes kan je nog steeds de originele gebruiken. Ik gebruik een oud scheermes van de opa nog van mijn vriendin. Er is nog steeds plastiek, maar ik ben op zoek naar volledig metalen versie. http://fakeplasticfish.com/2007/08/plastic-free-shaving-part-1/&rurl=translate.google.be&usg=ALkJrhgtOz8NytiekG7MuQC7sklxIiu-7g

27 Tandenborstel en tandpasta
Een zelf te maken tandpasta recept ga ik in de komende posten nog plaatsen.
Een volledig plastiekvrije tandenborstel heb ik nog niet gevonden. Momenteel gebruik ik een versie met een herbruikbare steel. De kop vervang ik.

28 Olijven glijmiddel
Zelf nog niet geprobeerd, maar je kan hier alvast al een ervaring nalezen.
http://fakeplasticfish.com/2008/02/plastic-free-sex-part-1-reducing/

29 Toiletpapier
Er bestaat ondertussen toiletpapier dat niet alleen uit gebruikt papier bestaat, maar ook nog plastiek vrij verkocht wordt. Ik heb hem al zien staan in Oxfamwereldwinkels. Ik koop het voorlopig niet omdat het een stuk duurder is. Ik ben op zoek naar een goedkoper alternatief. Maar je kan het daar alvast kopen. Je kan het ook op het webkopen http://www.theconsumerlink.com/SeventhGeneration/detail/TCL+100165/108

30 Intiem voor vrouwen
Er bestaat voor vrouwen ook zeep die in blokvorm en plastiekvrij te koop is. Ik raad het jullie alleen maar aan.
Voor de maandelijkse problemen heb je ook de keeper. Vrouwen die allergisch zijn aan natuurlijke rubber, raad ik dan de plastieken versie aan. Tenslotte gaat het toch tien jaar mee. http://www.de-kangoeroe.be/maandverband.html
Lekker goedkoop, reken maar eens uit hoeveel je uitgeeft aan je maandverband.

31 Medicijnen
Voor sommige medicijnen heb je allerlei recepten. Zo kan je ook hoestsiroop zelf maken en zo. Ga zeker eens op zoek. Let wel op, sommige producten kan je beter niet zelf maken. Vraag ook raad aan je arts of apotheek (wiens geld je berooft).

32 Persoonlijke verzorging
In sommige verzorgingsproducten zit er plastiek dat je gewoon doorspoelt. Kijk zeker eens op het etiket.
http://fakeplasticfish.com/2007/07/flushing-plastic-down-drain/

33 Huisdieren
Als je huisdieren hebt kies plastiekvrije dingen!

34 Gebroken plastiek
Als je iets breekt probeer het te herstellen. Zo heeft het voorwerp misschien da toch zijn nut. Want dan stel je de afvalberg niet alleen uit. Zo wordt er ook minder nieuw plastiek verkocht.

35 Tweedehands
Als je nieuwe plastieken voorwerpen nodig hebt, ga eens kijken in een tweedehandswinkels.

36 Online verzendingen
Als je iets aankoopt in een webshop of een catalogus. Vraag steeds om het plastiek vrij te doen. Sommige dingen moet m’n wel in plastiek wikkelen op bv. statische elektriciteit te vermijden. Houdt die bij voor in het geval je ook voorwerpen wenst te versturen!
hergebruik dus.
Koop wel zo weinig mogelijk, consuminder!

37 mailingslijst en vensterenveloppen
Zorg dat je op geen mailingslijst staat wat je niet meer wilt. Vraag ook steeds om de verzending in geen vensterenveloppen te doen.
http://www.robinsonlist.be/ Met deze link kan je al heel wat afval vermijden.

38 Balpen
Gebruik geen balpen maar een pen op waterbasis. Vermijdt potloden met een plastieken versiering.

39 CD, DVD
Koop geen films of muziek op CD of DVD. Huur ze in de bib of in videowinkels. En download een film of muziek dat je graag wilt hebben en plaats ze op een stick.

40 Inpakken
Pak je cadeaus in op een goede manier. Gebruik geen plastiekenpapier, maar papier. Liefst krantenpapier, de verrassing blijft even groot. Gebruik ook geen kleefband en doe dus aan origami. Hier zie je hoe het moet
http://fakeplasticfish.com/2007/12/wrapping-presents-without-tape-or-glue/

41 Lampen
Koop lampen die verpakt zijn in een kartonnen doosje.

42 Waterfilters
Waterfilters zijn vaak onnodig, je kan water gewoon van de kraan drinken.

43 PVC en PS
Vermijdt zoveel mogelijk PVC en PS. Er zijn heel wat schadelijke gevolgen!

http://fakeplasticfish.com/2009/08/new-guide-to-pvc-free-school-supplies/

http://fakeplasticfish.com/2009/01/bisphenol-aka-bpa-what-is-it-where-is/

Deze lijst is zeker nog niet af. Ik zal in de toekomst nog tips toevoegen. Heb je zelf een goede tip. Geef gerust, hoe meer hoe liever!

Kijk ook eens op volgend blog http://plastiek-stop.blogspot.com/

Deze bovenstaande lijst is gebaseerd op die van http://fakeplasticfish.com/list/

Geef een reactie

